Turbokompresorius : gedimo priežastys

Turbokompresorius
Turbokompresorius

Tobulėjant transporto priemonėms sugalvota įvairių būdų kaip padidinti variklio galingumą nedidinant variklio darbinio tūrio. Vienas paprasčiausių būdų – įmontuoti turbokompresorių. Turbokompresorius padidina variklio galingumą 30-50 % taip pat sumažina kuro sanaudas važiuojant be apkrovos. Turbokompresorius dujų išmetimo sistemoje atlieka kintamo restriktoriaus vaidmenį kas leidžia (tinkamai parinkus turbokompresorių prie variklio) sumažinti išmetamųjų dujų emisiją. Visi šie faktai liudija, kad ateityje sunkvežimiai bus varomi tik su turbokompresoriniais varikliais. Taigi jų eksploatacija ir gedimų priežastys aktualios kiekvienam vežėjui.

Tobulėjant turbokompresoriams stipriai pagerėjo turbokompresoriaus veikmo savybės dėl mažinamos turbokompresoriaus sukančiųjų dalių masės bei tobulinamos kompresoriaus sparnuotės formos, bet ir sumažėjo turbokompresoriaus patikimumas. Turbokompresoriai tapo labiau „jautrūs” nešvariems tepalams ir neteisingai eksploatacijai. Turbokompresorius neatsiejama nuo variklio dalis taigi turbokompresoriaus gedimai irgi susije su variklio gedimais ar ekspolatacija. Teisingai naudojant turbokompresorių jo tarnavimo laiką nustatyti labai sunku (jis paprasčiausiai veikia ir veikia).

ratlankis

Bet yra daugelis priežasčių dėl kurių turbokompresoriaus darbas sutrinka. Paprastai turbokompresoriaus gedimas – tai yra pasekmė, o priežastis dėl ko sugedo turbokompresorius slypi visai kitur. Sugedus turbokompresoriui, kaip ir sugedus kitoms transporto priemonės detalėm, jis arba remontuojamas, arba pakeičiamas nauju. Labai dažnai gedimo priežastis nėra pašalinama, suremontavus turbokompresorių ar pakeitus nauju tikimybė, kad turbokompresorius vėl suges lieka labai didelė.

Turbokompresoriaus gedimai gali būti skirstomi į dvi grupes : dėl šalutinių veiksnių ir dėl savaiminio išsidėvėjimo.

Dėl savaiminio išsidevėjimo turbokompresorių gedimų būna apie 60%. Paprastai tokie turbokompresoriai pravažiuoja ne viena šimtą tukstanstančių kilometrų. Dažniausiai šiuose turbokompresoriuose užtenka pakeisti remontinį komplektą, kurį sudaro ivorės, atraminiai guoliai, žiedai, iš naujo jį subalansuoti ir turbokompresorius kaip naujas. Kartais turbokompresorius „sprogsta” be priežasties. Priežastis aišku visada yra tik kartais ją nustatyti praktiškai neįmanoma nes lūžusi ar sutrūkusi sparnuotė sukasi dideliais apsisūkimais detalės apsidaužo ir panaikina visus turbokompresoriaus gedimo įkalčius. 90% tokių gedimų būna „pavargęs” metalas. Turbokompresoraius ašis sukasi 70000-180000 aps/min priklausomai nuo turbokompresoriaus tipo taip pat jis sudaro nuo 0,4 iki 1,6 bar , o naujausiuose automobiliuose iki 2,8 bar. slėgį taigi apkrovos sparnuotei ir ašiai labai didelės, taip pat jos yra pulsuojančios. To pasekoje atsiranda mikro įtrūkimai kurie laikui bėgant didėja ir turbokompresoriaus viena iš dalių nutrūksta. Prie 100000 aps/min net menkiausias disbalansas gali paversti turbokompresoriaus šerdį į šipulius. Restauruojant turbokompresorių visą laiką yra tikimybė jog atsukant ir suveržiant turbokompresoriaus šerdį mikroįtrūkimai padidės. Būtent dėl šios priežasties naujo turbokompresoriaus negalima lyginti su restauruotu. Nebereikalo ir kaina skiriasi beveik du kartus. Kai turbokompresorius genda dėl šalutinių veiksnių svarbiausia yra pašalinti gedimo priežastį. Nepašalinus jos naujas ar restauruotas turbokompresorius gali būti tuoj pat sugadintas. Yra aibė priežasčių, šalutinių veiksnių, dėl ko gali sugesti turbokompresorius. Aptarsime tik pagrindines, labiausiai populiarias:

Nešvari alyva

Nešvari ar nekokybiška alyva tai viena iš pagrindinių turbokompresoriaus gedimo priežasčių. Nepasikeitus laiku alyvos filtras jau nesugeba filtruoti alyvos ir pirmiausia kas kenčia tai turbokompresorius. Daugelis vežėjų keičia laiku alyva ir stebisi iš kur ta nešvarus alyva atsiranda? Paprastai priežatis būna variklyje. Nešvari alyva kaupiasi ne tik filtre, ji prilimpa prie sienelių kaupiasi technologinėse kiaurymese ir visur kur alyva blogai cirkuliuoja. Išardžius variklį nešvarumai kurie buvo prilipę ir metų metus būtų nejudinami ten „stovėję” yra sujudinami ir alyva cirkuliuojanti nešvarumus įtraukia į sistemą. Remontuojant variklį kapitališkai dalis abrazyvinių dalelių neišsiplauna prieš renkant variklį ir lieka variklio cilindruose, galvutėje ir kitur. Užvedus variklį su švaria alyva per pirmus 150 -200 km lengvajam automobiliui ir 350-500 km sunkvežimiui šis abrazyvas išsiplauna ir filtras juos nufiltruoja. Važiuojant toliau filtras nebesugeba nufiltruoti ir alyva prisotinta abrazyvinių dalelių gadiną turbokompresorių taip atrodo ašis ir slydimo guolis dirbant nešvaria alyva. Po kapitalinio variklio remonto būtina pasikeisti alyva 150 -200 km lengvajam automobiliui ir 350-500 km sunkvežimiui.

Turbokompresorius : papildomas apkrovimas

Šios apkrovos trukdo turbokompresoriui lengvai dirbti papildomos apkrovos dažniausiai sugadina atraminį guolį arba turbinos ar kompresoriaus sparnuotes. Šios apkrovos atsiranda:
a. Užsikišus oro filtrui.
b. Sugedus kalnų stabdžio sistemai
c. Dėl nsandarumo slėginėje sistemoje
d. Neteisngai sureguliuoto kuro siurblio
e. Užsikišus kataliztoriui išmetimo sistemoje

Turbokompresorius : tepalo tiekimo uždelsimas

Turbokompresorius
Turbokompresorius : tepimo uždelsimo pasekmės

Tepalo tiekimo uždelsimas- tai laikas nuo variklio užvedimo iki kol tepalas patenka į turbokompresorių ir turbokompresoriaus ašis pradedama tepti po slėgiu. Tepalo tiekimo uždelsimas gali atsirasti jūsų transporto priemonėje dėl daugelio priežasčių. Daugelis žmonių mano jog turbokompresorius pradeda veikti tik nuo 2000 aps/min (lengviesiems automobiliams) ir 1100 aps/min sunkvežimiams, deja taip nėra. Variklį pradėjus sukti starteriu atsiranda išmetimo dujos kurios momentaliai pradeda sukti turbokompresoriaus ašį, taigi dar neužvedus variklio turbokompresorius jau veikia. Tepalo siurblys nespėja užpildyti visas kiaurymes ir paduoti alyvą į visas tepamas detales, o taip pat ir į turbokompresorių dėl to atsiranda alyvos tiekimo uždelsimas. Atsikėlę anksti ryte po langą matote apšalusį automobilį. Temperatūra labai žema, tepalas labai sutirštėjęs, taigi natūralu jog automobilis sunkiai užsiveda todėl jūs laikote akseleratoriaus pedalą nuspaustą beveik iki dugno, kad tik jūsų automobilis ar sunkvežimis jūsų neapviltų. Varikliui užsivedus jūs dar laikote aukštus apsisukimus, kad variklis įšiltų ir neužsgetų. Toks automobilio užvedimas turbokompresoriui yra peilis, nes jis yra sukamas dideliais apsisukimais be reikalingo tepalo spaudimo.

Yra ir kitų priežasčių dėl ko gali atsirasti tepalo tiekimo uždelsimas:

a. turbokompresoriaus keitimas, tepimo sistemos, ir kitų mazgų neteisingas uždėjimas aptarnavimo metu.
b. Tepalo ir tepalo filtro keitimas,
c. Ilgai nenaudojant automobilio ar sunkvežimio
d. Žemas variklio tepalo slėgis, tepalo siurblio gedimas.
e. Tepalo užteršimas arba skiedimas kitais skysčiais.
f. Žemas tepalo lygis arba variklio darbas pernelyg pasvirusiu kampu.

Turbokompresorius gali sugesti ir dėl periodiško tepalo tiekimo nutraukimo darbo metu ( 4-5 sekundėm). Išardžius turbokompresorių matysime panašius rezultatus tiek dėl periodiško tepalo tiekimo nutraukimo tiek ir dėl tepalo tiekimo uždelsimo. Slydimo guoliai ir atraminis guolis bus poliruoti ir apdegę nuo trinties ir aukštos temperatūros.

Pašalinis objektas patekęs į turbokompresorių

Turbokompresorius
Turbokompresorius : pašalinis objektas

Pašalinis obejektas patekęs į turbokompresorių sugadina jį .
Priežastys dėl ko gali patekti pašalinis objektas:
a. Nešvarus, suplyšęs oro filtras
b. Sutrūkusi oro siurbimo žarna.
c. Variklio gedimas (iš variklio „išspjautas” metalo objektas) sutrūkę žiedai, vožtuvų gedimas ir kt.