Testuojame užvedimo sistemą

Testuojame užvedimo sistemą
Testuojame užvedimo sistemą

Analizuojant tiekėjams gražinamų akumuliatorių reklamacijų priežastis, tenka konstatuoti daugelio automobilių servisų “neįgalumą” tinkamai identifikuoti kliento automobilio užvedimo sistemos gedimus. Pasirodo, kad netgi autoservisams, turintiems elektros sistemų specialistą, užvedimo sistemos gedimų nustatymas ir remontas sunkokai “įkandamas”. Šame straipsnyje pateikiame “pirmo būtinumo” žinias ir testavimo metodus, nereikalaujančius sudėtingos įrangos ir naudingus tiek servisų meistrams, tiek ir transporto priemonių savininkams.

Testuojame užvedimo sistemą: akumuliatorių baterija

Akumuliatorių baterija privalo būti techniškai tvarkinga. Tai reiškia, kad akumuliatorius parinktas pagal automobilio gamintojo nustatytus reikalavimus. Tikėtina, kad akumuliatorių baterijos gamintojas nurodys tą patį pasirinkimą. Pagrindinės akumuliatoriaus charakteristikos yra šios: akumuliatoriaus įtampa, akumuliatoriaus talpa, akumuliatoriaus momentinės srovės dydis, akumuliatorių baterijos gabaritai. Akumuliatorius privalo būti pilnai įkrautas. Tikrinama akumuliatoriaus baterijų elektrolito tankis aerometriniu matuokliu arba elektroniniu – optiniu matuokliu.Pilnai įkrautos akumuliatorių baterijos elektrolito tankis Lietuvos klimatinėmis sąlygomis privalo būti 1.27 ± 0.01 g/cm3, prie +20° C aplinkos temperatūros. Esant kitai temperatūrai elektrolito tankiui nustatyti reikia pasinaudoti koregavimo koeficientais. Elektrolito lygis turi būti 10 – 15mm virš separatoriaus. Kai trūksta elektrolito, jo lygį papildyti galima pilant distiliuotą vandenį. Akumuliatoriaus įtampa prie aplinkos temperatūros +20° C privalo būti : 12,6V. – pakrautas 100%; 12,4V – pakrautas 75%; 12,2V – pakrautas 50%; 12,0V – pakrautas 25%.

Tepalų bazė

Įkrovimo laipsnis

Elektrolito tankis

Akumuliatoriaus įtampa

100%

1,27 12,65

80%

1,25 12,55

75%

1,23 12,50

60%

1,02 12,35

50%

1,19 12,25

40%

1,17 12,15

25%

1,14 12,00

20%

1,13 11,95

Elektrolito tankis (g/kub.cm)

Užšalimo temperatūra (C’)

1,09 -7
1,12 -10
1,14 -14
1,16 -18
1,18 -22
1,20 -28
1,21 -34
1,23 -50
1,27 -65

Vidinė akumuliatoriaus temperatūra (C’)

Akumuliatoriaus pajėgumas %

-29

20%

-23

30%

-18

40%

-12

50%

-7

60%

-1

70%

5

80%

10

85%

16

90%

21

100%

Jungiamieji laidai prie akumuliatoriaus gnybtų turi būti reikiamo skerspjūvio ploto, švarūs, nepažeisti mechaniškai tai yra techniškai tvarkingi. Draudžiama tikrinti akumuliatoriaus galią tiesiogiai sujungiant akumuliatoriaus gnybtus. Iškrautą akumuliatorių reikia nedelsiant įkrauti, nes kitaip net įkrovus stacionariu įkrovikliu baterija neįgaus buvusio pajėgumo, o esant minusiniei temperatūrai elektrolitas gali užšalti, o tai jau akumuliatorių sugadins nepataisomai. Jei akumuliatorius eksploatuojamas sunkiomis sąlygomis, tai yra dažniausiai važinėjant tik po miestą, nuolat naudojant žibintus, naudojant papildomą elektros įrangą (dažnai nenumatytą automobilio gamintojo) būtina dažniau kontroliuoti akumuliatoriaus būklę, elektrolito lygį, tankį ir jei reikia įkrauti akumuliatorių naudojat išorinį – stacionarųjį įkroviklį.

[sam_pro id=”0_4″ codes=”true”]

Kartą per mėnesį reikėtų patikrinti elektrolito tankį. Jei tankis yra žemiau 1.21 g/cm3 būtina įkrauti akumuliatorių. Elektrolito tankis po automobilio eksploatacijos arba įkrovimo gali būti tikrinamas tik praėjus ne mažiau kaip 8 valandoms. Įkraunant akumuliatorių reikia išsukti baterijų ventiliacinių angų kamščius arba kitaip įsitikinti, kad kiekvienos atskiros baterijos ventiliacijos angos ir kanalai neužkimšti, tai yra pralaidūs įkrovimo metu gausiai išsiskiriančioms vandenilio dujoms. Šių dujų mišinys su ore esančiu deguonimi yra labai pavojingas sprogimui, todėl būtina vengti bet kokių atviros ugnies šaltinių akumuliatoriaus įkrovimo metu ar po ilgesnio važiavimo.

Pradėti įkrovimą rekomenduojama dešimt kartų mažesne srove nei akumuliatoriaus talpa (pvz. 60Ah talpos akumuliatoriaus įkrovimo srovė turėtų būti 6A. Įkrovimo metu aplinkos temperatūra (ir akumuliatoriaus) rekomenduojama ne žemesnė kaip +10° C.

Stipriai iškrautą akumuliatorių tenka krauti apie 24 valandas, ypatingai giliai iškrauto ir ilgą laiką nekrauto akumuliatoriaus krovimas gali trukti iki 100-150 valandų. Akumuliatorius laikomas pilnai įkrautu kai dvi paskutines įkrovimo valandas pasiekti kontroliniai parametrai – elektrolito tankis 1.27 ± 0.01 g/ cm3 ir akumuliatoriaus gnybtų įtampa apie 13.5V – 14.0V nesikeičia.

Testuojame užvedimo sistemą: verta žinoti kad:

1. Pilnai įkrautas akumuliatorius prie -18’C turi tik 40% užvedimo galios.

2. Paliktas iškrautas akumuliatorius sulfatuojasi ir praranda galingumą ir talpą.

3. Akumuliatoriaus perkrovimas (per aukšta krovimo įtampa) labiau pažeidžia akumuliatoriaus plokšteles, nei didelis iškrovimas, dėl to juoduoja elektrolitas, ištrupa plokštelių aktyvioji masė.

4. Šiltas akumuliatorius pasikrauna iki 10 kartų greičiau nei šaltas.

5. Visiems akumuliatoriams būdinga savaiminė iškrova, “neaptarnaujami” išsikrauna lėčiau nei paprasti.

Testuojame užvedimo sistemą: generatorius

Testuojame užvedimo sistemą
Generatorius, įtampos reguliatorius

Generatoriaus paskirtis pakrauti automobilio akumuliatorių ir iš dalies maitinti automobilio elektros prietaisus. Iš dalies todėl, kad generatoriaus galios neužtenka visiems prietaisams maitinti. Generatoriaus galia žymiai mažesnė už visų automobilio elekrtros įrengimų suminę galią. Dažnai važinėjant mieste su šviesomis ir kitais įjungtais prietaisais generatorius nepajėgia pilnai pakrauti akumuliatoriaus. Norėdami patikrinti jūsų automobilio generatoriaus galimybes pirmiausia turime turėti testerį (multimetrą).

Matuojame testerio gnybtus pridėję prie akumuliatoriaus + ir – polių. Testeris nustatytas padėtyje + 20 V . Variklis užvestas. Testeris turi rodyti daugiau negu 13V įtampą, kai variklio apsisukimai 2 000 aps/min. Įtampa neturi viršyti 15V, kitaip akumuliatorius bus “virinamas” (tačiau kai kuriuose daug energijos naudojančiuose ir AGM tipo akumuliatoriais komplektuojamuose automobiliuose tai normalu). Palaikydami 2 000 aps/min. įjungiame visus automobilio prietaisus. Įtampa nukrenta žemiau 13V. Palaipsniui išjungiate prietaisus ir žiūrite, kada vėl testeris pradės rodyti virš 13V. Matote, kiek prietaisų jūsų automobilyje gali aptarnauti generatorius kartu pakraudamas akumuliatorių bateriją.

Jeigu generatorius pilnai nepakrauna akumuliatoriaus net ir nenaudojant daugumos prietaisų:

1.Pasitikrinkite dirželio įtempimą;

2. Patikrinkite elektrinių kontaktų būklę nuo generatoriaus iki akumuliatoriaus;

3.Apžiūrėkite anglinius šepetėlius ant įtampos reguliatoriaus;

4.Pamatuokite žadinimo apvijos varžą (matuojama ant kontaktinių inkaro žiedų, turi būti 2-10 omų ribose);

Testuojame užvedimo sistemą: parazitinės srovės matavimas

Jei stovinčio automobilio akumuliatorius išsikrauna per parą vadinasi vienas ar keli automobilio elektros prietaisai veikia be reikalo, arba yra sugedę. Tam reikia atlikti parazitinės srovės testą: Degimas ir visi prietaisai išjungti. Nustatome testerio skalę maksimalaus amperažo matavimui. Atjungiame akumuliatoriaus “masinį” laidą. Jungiame vieną testerio laidą prie akumuliatoriaus “masės”, kitą – prie automobilio kėbulo “masės”. Prietaisas turi rodyti iki 0,1A net jei įrengta signalizacija. Jei srovė didesnė reikia ieškoti kur ji nuteka. Dažniausiai priežastis būna pastoviai deganti lemputė bagažinėje, pirštinių skyrelyje, po variklio dangčiu arba sugedusi audioaparatūra. Jei tokio gedimo neaptikote traukite po vieną visus saugiklius iš saugiklių bloko, kol parazitinė srovė sumažės. Taip sužinosite kur vyksta nutekėjimas. Vėliau galima užsiimti konkretaus prietaiso remontu.

Automobilio elektros prietaisų naudojama srovė:

Duomenys gauti bandymų keliu matuojant lengvojo automobilio elektros prietaisų imamą srovę iš akumuliatoriaus.

1. Degimas 4A

2. Įpurškimo sistema 12A

3. Trumpos šviesos 10A

4. Galinio stiklo šildymas 16A

5. Automagnetola 10A

6. Valytuvai 5A

7. Šildomos sėdynės 12A

8. Ventiliatoriai 14A

9. Salono šildymas 12A

Viso : 95A

Testuojame užvedimo sistemą: starteris

Testuojame užvedimo sistemą
Starteris, jungčių korozija

Akumuliatorių baterija privalo būti techniškai tvarkinga tai yra reikiamos talpos ir pilnai įkrauta. Starterio eksploatacinės sąlygos turi atitikti automobilio gamintojo techninius reikalavimus tai yra turi būti pilnai pritvirtintas visais numatytais tvirtinimo elementais, turi būti gamintojo numatytos apsaugos, apsaugančios agregatą nuo purvo, alyvos, hidro skysčių, antifrizo patekimo ant agregato ar net į jo vidų. Variklio techniniai parametrai: kompresija, uždegimo paskubos kampas, uždegimo žvakių būklė benzininiuose varikliuose ir kaitinimo žvakių būklė dyzeliniuose varikliuose, variklinės alyvos klampa ir kt., turi atitikti automobilio gamintojo techninius reikalavimus.

Starterio įjungimų skaičius negali būti begalinis. Jeigu automobilio variklis pasileidžia sunkiai arba visai nepasileidžia, starterio įjungimo variklio paleidimui ribinis kiekis 3 kartai po 5 -10 sekundžių su 1 minutės pertraukomis tarp bandymų. Jei starteris suveikė bet variklis nepasileido, vadinasi variklio nepasileidimo priežastis yra variklio gedimas (esant normalios klimatinės sąlygoms, ne žiemos ekstremalioms sąlygoms). Konstruktyviai atskira nuo starterio atraminė starterio inkaro įvorė turi būti standartinė, savo vietoje, tinkamai patepta tai yra techniškai tvarkinga. Dėl atsilaisvinusių ir korozijos pažeistų kontaktų, sulūžusių jungiklių ir pažeistų laidų atsiranda įtampos nuostoliai.Juos galima aptikti matuojant įtampos kritimą ant starterio grandinės elementų. Jei atliekant starterio testą akumuliatoriaus įtampa krenta žemiau nei 9,6 V ir srovė yra didelė, tai greičiausiai sugedęs starteris, o jei srovė normali, tai blogas akumuliatorius. Jei įtampa didesnė nei 9,6 V , o srovė maža, tai greičiausiai blogi solenoido kontaktai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.