Elektromobiliuose naudojamos 12V baterijos. Kokia tikroji paskirtis?

12 voltų baterija
12 voltų baterija elektromobilyje

Elektra varomos transporto priemonės pasaulyje tampa vis populiaresnės. Kai kurie žmonės renkasi elektromobilius matydami Europos Sąjungos mastu priimamus įstatymus, kiti ieško būdų sumažinti CO2 pėdsaką, važiuoti pigiau ir nebūti priklausomais nuo iškastinio kuro kainų. Šios transporto priemonės yra varomos tik elektros energija ir mums įprasto starterio neturi, kaip benzininiai ar dyzeliniai automobiliai, tačiau daugumoje jų vistiek rasite įmontuotą 12V akumuliatorių.

12 voltų baterija elektromobilyje atlieka net kelias funkcijas. Visų pirma palaiko įtampą įvairiose transporto priemonės elektros sistemose, kai automobilis nėra naudojamas. Šis akumuliatorius maitina centrinį užraktą, signalizaciją, nuo judesio įsijungiančias kameras, ar kitus, konkrečioje komplektacijoje esančius saugumo elementus. 12 voltų baterija taip pat suteikia reikalingą energiją transporto priemonės borto kompiuteriui ir diagnostikos sistemoms.

Taip pat atlieka svarbų vaidmenį paleidžiant pagrindinį aukštos įtampos baterijų bloką, kuris jau yra atsakingas už elektromobilio judėjimą. Ir dar viena itin svarbi 12 voltų akumuliatoriaus funkcija – aukštos įtampos akumuliatoriaus bloko buferis. Ši baterija padeda išlyginti bet kokius aukštos įtampos akumuliatoriaus galios svyravimus ir užtikrina pastovų elektros tiekimą sistemoms.

Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad elektromobilyje jau yra daug baterijų ir būtent pagrindinis blokas galėtų atlikti tai, ką daro 12V akumuliatorius. Visgi yra keletas priežasčių, kodėl gamintojai pasirinko kitokį būdą. Pagrindinis aukštos įtampos akumuliatorių blokas yra skirtas maitinti elektros varikliui ir varyti elektromobilį į priekį, o ne tiekti elektrą vidinėms, salone valdomoms elektros sistemoms.

Naudojant aukštos įtampos akumuliatorius šiam tikslui, atsiranda įtampos šuolių galimybė. Tai taip pat gerokai sutrumpintų ir sistemų veikimo laiką. Aukštos įtampos akumuliatoriai ir sveria gerokai daugiau. Pakeitus 12 voltų bateriją į aukštos įtampos akumuliatorių padidėtų automobilio svoris. O jis turi itin daug įtakos elektra varomos transporto priemonės sąnaudoms.

Visi suprantame, kad naudojant akumuliatoriuje esančią elektros energiją ji kažkada baigsis. Todėl natūralu, kad ir 12 voltų bateriją reikia periodiškai įkrauti. Vidaus degimo variklį turinčiuose automobiliuose bateriją krauna generatorius, važiuojant. O kaip tai vyksta elektromobilyje? 12 voltų akumuliatorius įkraunamas taikant procesą, vadinamą „tekančiu įkrovimu“ (ang.: trickle charging).

Tuo metu, kai transporto priemonė yra naudojama, iš pagrindinio baterijų bloko mažais kiekiais yra paimama elektros energija ir atiduodama 12V akumuliatoriui. „Tekančio įkrovimo“ sistema užtikrina, kad 12V baterija visuomet būtų įkrauta, o nuolatinis krovimas, kaip teigia ekspertai, net prailgina šio akumuliatoriaus tarnavimo laiką. Svarbu suprasti ir tai, kad elektromobiliuose montuojamas 12 voltų akumuliatorius nėra toks pat, kaip tradiciniuose, vidaus degimo variklį turinčiuose modeliuose.

Elektra varomuose automobiliuose naudojamas specialus „gilaus ciklo“ akumuliatorius, kuris yra pagamintas taip, kad pastovūs įkrovimai bei iškrovimai jam neturėtų įtakos. Įprasti, benzininiuose bei dyzeliniuose modeliuose montuojami akumuliatoriai skirti užkuri transporto priemonei ir nėra skirti reguliariems išsikrovimams. Žinoma, pastarieji ir kainuoja gerokai pigiau. Kas nutinka, kai elektromobilyje išsikrauna 12V akumuliatorius?

Kaip naudojant įprastą 12 voltų akumuliatorių, taip ir tą, kuris įmontuotas į elektromobilį, atėjus laikui teks keisti. O galbūt nutiks taip, kad jis tiesiog netikėtai išsikraus. Kas nutiks tada? Jeigu 12 voltų akumuliatorius išsikrauna ir neįmanoma paleisti (užkurti) transporto priemonės, galima naudoti įprastą metodą ir automobiliui suteikti įtampą iš kito maitinimo šaltinio. Tai gali būti nešiojamas užvedėjas ar kita transporto priemonė.

Tačiau jungiant papildomą elektros šaltinį elektromobiliui, itin svarbu laikytis tinkamų saugumo priemonių. Aukštos įtampos akumuliatorių bloką turinčiame automobilyje yra gerokai didesnė elektros smūgio tikimybė nei benzininiame ar dyzeliniame. Jei akumuliatoriaus su papildomu elektros šaltiniu paleisti nepavyksta, teks elektromobilį vežti į autorizuotas dirbtuves, kuriose baterija bus pakeista į naują. Kai kuriais atvejais bateriją galima pakeisti ir patiems, tačiau dėl padidintos elektros smūgio tikimybės rekomenduojama to nedaryti ir palikti šį darbą specialistams.