Naudingi patarimai, kaip keisti ir prižiūrėti akumuliatorių patiems

akumuliatorių baterija
Akumuliatorių baterijos keitimas

Žiemą, paspaudus šaltukui, paaiškėja, kuris savininkas geriau pasirūpino savo transporto priemonės akumuliatoriumi. Pasukus užvedimo raktelį, vieniems tenka klausytis šalčiui besipriešinančio variklio skleidžiamo garso, kitiems pasiseka mažiau – iš paskutiniųjų besisukantis variklio starteris tarsi aimanuoja, kol galiausiai variklis pradeda dirbti, o tretiesiems belieka žiūrėti į blausiai prietaisų skydelyje šviečiančias lemputes.

Patikėkite automobilio priežiūrą specialistams, kurie pasirūpins jūsų akumuliatoriumi ir, jeigu reikės, jį pakeis, ypač jei tai automobilis su „Start Stop” sistema. Transporto priemonių su „Start Stop” sistema akumuliatoriaus keitimas – užduotis profesionaliam autoservisui, o savarankiškas pakeitimas gali sukelti problemų ir gedimų.

Keičiant akumuliatorių transporto priemonėje su sudėtinga elektronine sistema, būtina pasirūpinti nuolatiniu, nenutrūkstamu elektros srovės tiekimu. Elektros energijos tiekimo nutraukimas gali sukelti gedimų, kurių pašalinimas bus brangus. Taip pat atminkime, kad po naujo akumuliatoriaus sumontavimo turi būti atliktas jo registravimas transporto priemonės akumuliatoriaus įkrovimo sistemoje.

Nepriklausomai nuo to, kurio gamintojo akumuliatorių nusipirksite, privalote atsiminti, kad jis turi būti pritaikytas „Start Stop” sistemai. Netinkamas akumuliatoriaus parinkimas gali sukelti rūpesčių. Tariamas sutaupymas už mažesnę kainą perkant šiai technologijai nepritaikytą akumuliatorių, gali grėsti papildomomis išlaidomis galimų gedimų šalinimui ir naujo, šį kartą jau tinkamo, akumuliatoriaus pirkimui.

„Elektroniškai valdomas funkcijas, pavyzdžiui, saugos ir komforto sistemas, gali reikėti užprogramuoti iš naujo. Kitas iššūkis, susijęs su akumuliatoriaus keitimu, jo vieta transporto priemonėje. Akumuliatorius gali būti montuojamas po kapotu, bet taip pat gali būti paslėptas bagažinėje arba po sėdyne. Ir visi šie veiksniai išties komplikuoja savarankišką akumuliatoriaus keitimą“, – sako „Inter Cars Lietuva“ produktų grupės specialistas Eimantas Grybauskas.

Pasak „Inter Cars Lietuva“ atstovo, reikėtų paminėti ir tai, kad Lietuvoje vis dar turime labai seną transporto priemonių parką, todėl natūralu, kad tokiuose automobiliuose elektros įranga ir detalių susidėvėjimas bus ženkliai didesnis. Šie veiksniai dažniausiai prisideda prie akumuliatoriaus išsikrovimo, todėl žmonėms atrodo, kad kalčiausias yra akumuliatorius, tačiau gamyklinis brokas pasireiškia labai greitai ir itin retai, todėl kaltinti bateriją nėra objektyvu.

Dažniausi veiksniai, darantys didelę įtaką netinkamai akumuliatoriaus būklei, yra tokie:

  • Ilgos transporto priemonės naudojimo pertraukos, t. y. nereguliarus transporto priemonės naudojimas. Priklausomai nuo aplinkos temperatūros ir akumuliatoriaus nusidėvėjimo, dėl savaiminio išsikrovimo proceso akumuliatorius per keletą savaičių gali visiškai išsikrauti.
  • Važinėjimas trumpais atstumais – automobiliu įveikiant trumpus atstumus, nepakanka laiko akumuliatoriui įkrauti. Žiemą situacija dar blogesnė, nes naudojama daug papildomų funkcijų, pavyzdžiui, stiklo arba sėdynių šildymas.
  • Ekstremalios temperatūros (tiek didelės, tiek mažos) bei nepalankios oro sąlygos.
  • Netinkamas transporto priemonės akumuliatoriaus pasirinkimas.
  • Netinkamas naudojimas.
  • Natūralus susidėvėjimas.
    Reguliariai tikrinant automobilio akumuliatoriaus būklę, vairuotojams užtikrinamas saugus važiavimas. Tikrinant visų į servisą atvykstančių transporto priemonių akumuliatorius nustačius prastą techninę jų būklę, galima užkirsti kelią dėl šios priežasties ateityje kilsiančioms problemoms.

„Atlikdami tokią diagnostiką, servisai klientams užtikrina važiavimą be problemų ir padeda išvengti nereikalingų išlaidų bei rūpesčių, galinčių kilti dėl netikėto akumuliatoriaus gedimo. Prevencinės priemonės ir profesionalus aptarnavimas padidins klientų lojalumą, todėl jie bus labiau linkę sugrįžti į tą patį servisą“, – teigia E. Grybauskas.

Automobiliuose, turinčiuose šią sistemą, būtina naudoti tik EFB (angl. Enhanced Flooded Battery) – pagerintą švino akumuliatorių – arba AGM (angl. Absorbed Glass Mat) – elektrolitu prisotinto stiklo pluošto akumuliatorių. Automobilyje, turinčiame „Start&Stop“ sistemą, naudojamas įprastinis akumuliatorius per anksti susidėvės (nuo 3 savaičių iki 5 mėnesių).

AGM akumuliatorių būtina keisti tokiu pačiu akumuliatoriumi (AGM), o EFB akumuliatorių galima keisti tokiu pačiu arba geresniu akumuliatoriumi (AGM). Keičiamą akumuliatorių reikia išmontuoti, kaip nurodyta transporto priemonės gamintojo instrukcijose, tada montuoti naują.

Tai atliekant būtina programiškai įdiegti akumuliatorių, t. y. informuoti automobilio kompiuterį apie naujo akumuliatoriaus sumontavimą. Kalbant paprastai, procesas apima atitinkamų duomenų įrašymą (dažniausiai reikia nurodyti akumuliatoriaus numerį kataloge) į prietaisą, kuriuo atliekamas šis veiksmas. Tik taip galima užtikrinti tinkamą „Start&Stop“ sistemos veikimą. Jeigu akumuliatorius nebus suderintas su sistema arba bus suderintas netinkamai, tam tikri „Start&Stop“ sistemos elementai neveiks tinkamai.

Ant akumuliatorių baterijos yra šie žymėjimai:

Įtampa – Nurodyta automobilio elektros sistemos, su kuria galima naudoti akumuliatorių, įtampa, išreikšta voltais.

Talpa – Nustato ampervalandžių skaičių, t. y. elementų gebėjimą sukaupti elektros krūvį. Kuo daugiau elektros energijos vartotojų automobilyje, tuo didesnės talpos akumuliatoriaus reikia tinkamam veikimui užtikrinti. Jei akumuliatoriaus talpa per didelė, generatoriaus nepavyks visiškai įkrauti ir jis gali būti sugadintas.

Pradinė srovė – Jos vertė nurodoma amperais. Ji apibrėžia didžiausią srovę pavaros paleidimo metu. 6, 8 arba 12 cilindrų varikliams reikalingi akumuliatoriai su gerokai didesne paleidimo srove.

Standartai –

  • Žyma (EN) yra standartas, pagal kurį buvo išmatuotos akumuliatoriaus eksploatacinės savybės. Išskiriami šie įjungimo srovės standartai:
  • IEC – senesnis Europos standartas,
  • DIN – vokiškas standartas,
  • EN – Europos standartas,
  • SAE – amerikietiškas standartas.

Rūgšties užpildymo data – Svarbi informacija yra pirmojo užpildymo rūgštimi data. Verta prisiminti, kad tai nėra paties akumuliatoriaus korpuso pagaminimo data. Nuo to, prieš kiek laiko akumuliatorius buvo užpildytas rūgštimi, gali priklausyti jo tarnavimo laikas. Ši informacija turėtų būti nurodyta ant kiekvieno akumuliatoriaus pakuotės.

Jeigu visgi nusprendėte akumuliatorių keisti ir prižiūrėti pats

Montavimo instrukcija:

  • Sumontuoti akumuliatorių transporto priemonėje gamintojo numatytu būdu.
  • Išvalyti laidų polinius gnybtus.
  • Plonu techninio vazelino sluoksniu sutepti automobilyje esančius gnybtus ir išorinius akumuliatoriaus polius.
  • Prie akumuliatoriaus teigiamo (+) poliaus prijungti teigiamo laido gnybtą ir jį pakankamai priveržti.
  • Prie masės neigiamo (-) poliaus prijungti neigiamo laido gnybtą ir jį pakankamai priveržti.
  • Patikrinti transporto priemonės elektros instaliacijos (įkrovimo grandinės, starterio ir generatoriaus) būklę ir prireikus ją suremontuoti.

Priežiūra:

Būtina reguliariai tikrinti transporto priemonės elektros instaliacijos būklę.
Automobilinė akumuliatoriaus įkrovimo įranga turi gerai veikti. Veikiant varikliui, prijungto akumuliatoriaus įtampa turi būti nuo 13,9 V iki 14,4 V, o 24 V sistemose – nuo 27,6 V iki 28,8 V, nepriklausomai nuo to, ar įjungti papildomi elektros energijos vartotojai (ilgos / trumpos šviesos, stiklo šildymas, ventiliatorius, kondicionierius, garso aparatūra ir t. t.).

Negalima naudoti jokių papildomų chemikalų. Tam tikrais atvejais (daugiau važinėjant mieste, dažnai paleidžiant / išjungiant variklį, esant sumontuotai įrangai, kuri papildomai naudoja elektros energiją) gali prireikti periodiškai įkrauti akumuliatorių iš išorinio šaltinio – įkroviklio (žr. akumuliatoriaus įkrovimas).

Išsikrovusį akumuliatorių būtina nedelsiant įkrauti (siekiant išvengti sulfatacijos).
Akumuliatorius turi būti tinkamai pritvirtintas ir stabiliai laikytis savo vietoje.
Laidų gnybtų jungtys su akumuliatoriaus poliais turi būti periodiškai tikrinamos.